לאנשי סוכנות החלל האירופאית יש סיבה למסיבה – כלי הנחיתה של גשושית הרוזטה, שהיה דומם למשך שבעה חודשים לאחר נחיתתו הבעייתית על כוכב השביט P67, יצר קשר מחודש עם כדור הארץ למשך 85 שניות בשבת האחרונה.
הפילאה נחת בנובמבר 2014 בנקודה מוקפת קירות גבוהים ומוצלת על השביט, ולא יכול היה להשתמש בקולטני השמש שלו כדי לטעון מחדש את סוללותיו. פעולתו פסקה כ-60 שעות לאחר הנחיתה, דבר שעורר חששות כבדים לגבי עתיד המשימה התקדימית, שנועדה ללוות את השביט במסעו דרך מערכת השמש. למרבה המזל, התקווה שמגלה הארצות המודרני הזה יזכה למנת אור גדולה יותר שתאפשר לו למלא את מצבריו עם התקרבותו של השביט אל השמש – התגשמה. על פי עדכון הסוכנות, פילאה, שכרגע רוכב על השביט במרחק כ-205 מיליון קילומטר מן השמש (בין מסלולי כדור הארץ ומאדים), צבר בסוללה שלו כ-24 וואט של אנרגיה.
הרוזטה, שנשאה את הפילאה במשך עשר שנים מהשיגור ועד לכניסתה למסלול במרחק כמה עשרות קילומטרים מגרעין השביט, ממשיכה ללוות אותו ולשדר את המידע שמגיע ממנו אל כדור הארץ. יש יחס מעניין בין שמות החללית וכלי הנחיתה שלה: הרוזטה קרויה על שם האבן המפורסמת, השריד הארכיאולוגי שאפשר את פענוח כתב החרטומים – כפי שמשימת הרוזטה אמורה לעזור למדענים לשפוך אור על ימיה הקדומים של מערכת השמש. פילאה קרוי על שמו של אתר במצרים בו נמצאה כתובת שסייעה בפיצוח קשיי התרגום של אבן הרוזטה.
הפילאה שלח בתקשורת הקצרה שלו כ-300 חבילות מידע, כולל נתונים על קדיחה ראשונית שלו בפני השביט הקפואים, ומפעיליו מעריכים שעוד כ-8,000 חבילות מידע אצורות בזכרונו וממתינות להזדמנות הבאה ליצירת קשר עם הבסיס. הם מקווים שעתה, עם התעוררות המכונה ובמהלך ארבעת החודשים הקרובים, בהם השביט יהיה במרחק של בין 205 ל-186 מיליון קילומטר מהשמש, הם יזכו לשטף נתונים עקבי מ-P67, ויוכלו לבצע את הניסויים המתוכננים, בהם ניתוח של המולקולות מבוססות הפחמן בשביט בניסיון לקבוע אם שביטים תרמו את החומרים שהיו נחוצים להתפתחות החיים על כדור הארץ.
[…] כמקור זרם לסמרטפונים, מחשבים, כלי רכב חשמליים וחלליות. השימוש בננו-כבלים לסוללות היא מטרה שאליה מנסים להגיע […]