בזק לא באמת רוצה לעשות מהפכה בסיבים האופטיים [פרשנות]

עובדי בזק פורסים סיבים במטולה

הבוקר (א’) הכריזה בזק על כניסתה לשוק הסיבים האופטיים. כניסה זו התעכבה ארוכות, אחרי שבזק בעצם החזיקה את הפעלת רשת הסיבים שלה כסוג של בת ערובה, בניסיון לסחוט הקלות תחרותיות ממשרד התקשורת, שיאפשר לה לשווק חיבור אינטרנט ישירות ללקוחות, ללא פיצול בין ספק אינטרנט לתשתית (מה שמכונה במקומותינו גם “באנדל”).

ברם, בזק ראתה שמצד אחד, שמתחרותיה בתחום הסיבים האופטיים, כמו פרטנר וסלקום-אנלימיטד הסתערו על השוק בשמחה (פרטנר הודיעה הבוקר לבורסה כי כמות מנויי הסיבים האופטיים שלה עומדת על 150 אלף מנויים, וישנה גישה לעוד 760 אלף משקי בית) וצוברות מנויים משלמים בקצב, ומצד שני, משרד התקשורת עומד בינתיים בסירובו לביטול ההפרדה, וכך מצאה את עצמה בזק במצב שהיא לא רגילה להיות בו: נגררת אחרי מתחרותיה, במקום לפעול מעמדת כוח.

אז הבוקר הודיעה החברה כי היא נכנסת לשוק, עם שתי חבילות: 600 מגהביט/שניה, ו-1 גיגהביט (1000 מגהביט) לשניה. עוד תשווק החברה חבילה חדשה, עם מהירות גבוהה יותר ממה שמוצע עד היום של 2.5 גיגהביט/שניה.

עוד בחיבור:
איך מאיצים את פריסת הסיבים האופטיים?
מחפשים נתב תומך מהירויות של סיבים אופטיים? בדקו כאן

ודפנה הראל-כפיר מאתר הצרכנות פואנטה כבר הכינה לכם השוואת מחירים לסיבים האופטיים

דודו מזרחי, מנכ”ל בזק, יצא בהכרזה חגיגית ומפוצצת: “בזק תשטוף את ישראל בסיבים אופטיים, לאורכה ולרוחבה, ותציע שירותי אינטרנט אולטרה מהירים, במרכז ובפריפריה. אנחנו יוצאים לדרך מורכבת ומרתקת אשר תהפוך את מדינת ישראל למובילה עולמית בתחום תשתיות התקשורת. מדובר בפרוייקט תשתיות התקשורת הגדול, המורכב והיקר ביותר בשוק התקשורת, אשר הושקעו בו כבר מאות מיליוני שקלים, ויושקעו בו עוד מיליארדי שקלים”.

אבל הצהרות בומבסטיות לחוד ומעשים לחוד. בשלב ראשון, תגיע התשתית של החברה ל-250 אלף משקי בית. זה אולי נשמע הרבה, אבל זה לא (לשם השוואה כאמור, לפרטנר לבדה יש כבר נגישות לקצת יותר מפי שלושה משקי בית, ועוד לא דיברנו על סלקום ואנלימיטד…). בזק אמנם מצהירה שעד סוף השנה היא תגיע למיליון בתי אב, אבל חובת ההוכחה כרגע היא עליה, שכן היא כרגע נכנסת לשוק מעמדה של אנדרדוג, ותוך התמהמהות משמעותית ומכוונת, כך שניכר שטובת הצרכנים גרידא לא לנגד עיניה של בזק. ההצהרה היחידה בעלת המשמעות הצרכנית, היא פריסה גם לבתים צמודי קרקע, שהכדאיות הכלכלית שלו לחברה הפורסת סיבים, נמוכה. נראה אם תעמוד בהצהרתה.

ואם בטובת הצרכנים עסקינן, גם המחירים שהיא מציעה לא מהווים בשורה, בלשון המעטה. בשעה שחברות אחרות הורידו את מחירי המנוי שלהן, בזק נכנסת עם מחירים גבוהים יחסית:  109 שקלים לחודש עבור 600 מגהביט/שניה, ו-119 שקלים לחודש עבור 1 גיגהביט/שניה, ואלה מחירי תשתית בלבד – שעליהם יש להוסיף גם מחיר של ספק אינטרנט. מחירה של חבילת ה-2.5 גיגהביט, לא נמסר בהודעה. שאלנו את דוברות החברה כמה תעלה החבילה של המהירות החדשה, ונעדכן כשנקבל תשובה.

בנוסף, בזק עושה צעד חצוף משהו: היא גובה תשלום על ההתקנה. 12.5 שקלים בפריסה ל-36 תשלומים, או במילים אחרות: 450 שקל עבור ההתקנה. נציין שמתחרותיה בשוק, אינן גובות תשלום על ההתקנה (ראו גם הטבלה הרצ”ב מטעם סלקום, מחירי הספק מתבססים על מחיר השירות של סלקום עצמה):

לסיכום, בזק טוענת הבוקר שהיא מחוללת “מהפיכה” בשוק האינטרנט והסיבים האופטיים בישראל, אבל המציאות גורסת אחרת: הזמן הארוך שלקח ל-בזק להחליט שהיא קופצת למים, הפריסה הראשונית הדלה, לצד המחירים וגביית דמי התקנה לא מעידים על רצון כן של בזק להתנפל על השוק החדש, ובאמת להקפיץ את תשתיות האינטרנט של ישראל קדימה. התחושה שמתקבלת היא יותר יוזמת “גם אני”, לאור התחרות שנוצרה בפועל מצד סלקום ופרטנר ואחרות. לנו הצרכנים, אין בינתיים ממש בשורה בכניסה של בזק לשוק, בטח שלא מהפכה.

נהניתם מהקריאה? שמחים לשמוע.
בכתבה שזה עתה קראתם הושקעו שעות רבות של איסוף מידע, תחקיר, כתיבה, עריכה, גרפיקה, עיצוב, צילום ועריכת וידאו. “החיבור” מופק על ידי שורה של עיתונאים מקצועיים, שבשבילם עיתונות היא שליחות – אבל היא גם פרנסה ואנחנו רוצים לעבוד עבורכם, הקוראים. 

התרומה שלכם (בעלות של כוס קפה) מבטיחה את קיומו של “החיבור” כמגזין עצמאי, אובייקטיבי, חופשי מתלות במפרסמים, ותאפשר לנו להביא לכם עוד סיפורים ומידע מעניין ומועיל, כל יום. 



Discover more from החיבור

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 22 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת, לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

2 תגובותהשמיעו קולכם

  • סבבה לא הכל וורוד, אבל בטח שיש ממה להתרגש.. מדובר במליון מנויים שיוכלו להתחבר בשנה הקרובה למהירות אינטרנט גבוהה.. נראה שבגלל כמה חסרונות הכתב מבטל לחלוטין את משמעות המהלך

השמיעו את קולכם

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

banner