כאשר סאטיה נאדלה, המנכ”ל הנוכחי של מיקרוסופט נכנס לתפקידו, היה לו תנאי: באלמר וגייטס לא נשארים בתפקידים פעילים (גייטס עדיין חבר במועצת המנהלים, אבל כך גם נאדלה). ואין פלא שהוא דרש את זה, לבד מלא להיות בצילם המאיים של מייסד החברה, והמנכ”ל המיתולוגי שבא אחריו. נאדלה רצה שהגוורדיה הישנה “תצא בחוץ”. הסיבה – הוא רצה חופש מוחלט, לקחת את מיקרוסופט למקומות חדשים, והנה זה קורה.
במשך שלושים שנה הייתה מיקרוסופט חברה של פלטפורמה אחת – Windows. חלונות ואין בלתה. אנדרואיד? אנחנו לא יודעים מה זה. iOS? נו, אל תצחיקו אותנו. זה לילדים. כשאתם צריכים לעבוד, אתם עובדים על הכלים שלנו – על Windows, על אופיס, מי שהיו שתי הפרות החולבות של מיקרוסופט במשך שנים ארוכות. גם כל המוצרים הנלווים של החברה, פותחו עבור Windows, ולא עבור פלטפורמות אחרות. מיקרוסופט במשך שנים, נקטה בגישה בדלנית.
הגישה המתנשאת הזו, עלתה למיקרוסופט ביוקר. היא איבדה את עולם המחשוב הנייד. למעלה ממיליארד מכשירים כיום יש בעולם, שלא מריצים Windows, אלא מערכות הפעלה מתחרות – אנדרואיד, iOS ו-ChromeOS, גם היא של גוגל. צרכנים הבינו ש-Windows היא לא הפתרון האופטימלי לכל דבר, בטח שלא לממשקי מגע או לעולם המחשוב הנייד, במיוחד שאפל וגוגל מציעות מוצרים טובים ומהוקצעים לא פחות מ-Windows, לעתים אף טובים יותר.
באלמר הבין זאת מאוחר מדי, כשהכריז על שינוי המדיניות שהוא עצמו קבע שנים קודם לכן, והכריז על One Microsoft – כאשר החזון הוא להפוך את מיקרוסופט לחברה לא רק של תוכנה, אלא גם של חומרה ומכשירים (למיקרוסופט כל השנים הייתה חטיבת חומרה קטנה ומוצלחת לציוד היקפי, אם כי נחבאת אל הכלים וחיה בצלה של התוכנה האייקונית). אבל זה היה מעט מדי, מאוחר מדי, ומי שרוצה, יכול לקרוא את מה שכתבתי על הצעד ההוא אז כאן.
ונאדלה מבין את העולם הזה טוב יותר מקודמו. הוא מבין שמיקרוסופט לא נמצאת יותר בעולם שבו היא ושותפתה ההיסטורית אינטל הן בעלות הבית של השוק. העידן הזה נגמר. אנחנו חיים בעולם טכנולוגי פלורליסטי יותר, שבו יש שלוש או ארבע שחקניות משמעותיות, וכולם משחקים במגרשים של כולם – חומרה, שירותים מקוונים, תוכנה מקומית, מחשוב ארגוני – כולם חייבים להציע הכל, לכולם.
מיקרוסופט מתלבשת על הגל הבא
נאדלה לא מתכוון לחזור על הטעות הזו עם גל המחשוב הבא, המחשוב הלביש. ולכן, את צמיד הפעילות שהוציאה החברה השבוע, פועל על כל הפלטפורמות. כן, מיקרוסופט יוצאת סוף סוף עם צעד משמעותי שלא מיועד רק ל-Windows או Windows Phone, ומשאיר את מיקרוסופט בתוך הגטו של הלקוחות שכבר משתמשים במוצרים שלה – כך לא נוהגת חברת טכנולוגיה חפצת חיים. את הסנונית הראשונה לגישה הזו, ראינו באופיס לאייפד, שעד שנאדלה הגיע, מיקרוסופט ניהלה יחסים מהוססים עם מחשבי הלוח של אפל. לא, נאדלה מחוייב לכולם, פתוח לכולם, לא רק ללקוחות של מיקרוסופט, וזה שינוי גישה מהותי.
והסיפור של מחשוב לביש וניטור פעילות אנושית הוא עסק גדול. עסק שעתיד להרוויח עשרות מילארדים של דולרים בשנים הקרובות, ומיקרוסופט רוצה נתח מהעוגה הזו. אבל זו לא רק החומרה.
כמו שכתבתי בפרשנות שלי בנקסטר, המידע הרב, מה שמכונה גם בימינו ביג דאטה שייאסף מכל מי שעונד את הצמיד של מיקרוסופט, מאות אלפי ומיליוני אנשים שישתמשו במוצר של מיקרוסופט, ועוד אפליקציות שישתמשו בפלטפורמה שלה וירכזו את כל המידע אצלה על הרגלי החיים שלנו, ייצרו לחברה מידע יקר מפז, כזה שאפשר למכור למפרסמים ולעשות איתו עוד דברים כמו למטב פרסומות, או להוות כלי ניתוח עבור גופים בתעשיית הבריאות כמו מוסדות רפואה פרטיים וחברות תרופות.
אמנם, מבין השלוש דווקא מיקרוסופט היא זו שהכי מכבדת את הפרטיות של המשתמש הבודד, אבל בטוח שהמידע הזה שייאסף יהווה מקור הכנסה עתידי לחברה. אגב, בניגוד לדברים שנכתבו במקומות אחרים, גם גוגל ואפל לא חסרות יכולות בתחום הזה, אבל מיקרוסופט רוצה למצב את עצמה כמובילה של תחום המחשוב הלביש ואיסוף המידע מחיישנים.
לכן, מיקרוסופט גם מעמידה לרשות המפתחים לפלטפורמת הבריאות שלה (אגב, האפליקציה התמימה “כושר” של גוגל, היא רק החזית של הפלטפורמה המתחרה), גישה ורישיונות לעשות שימוש בחיישנים ובתוכנה שהיא פיתחה, כדי לאפשר מדידה מדויקת יותר. כמובן, מיקרוסופט מרוויחה כאן עוד מידע, שייאסף מיישומי צד שלישי, גם כאלה שרצים על אייפון או על גלקסי. החברה אגב טוענת שבצמיד שלה יש למעלה מעשרה חיישנים שונים פרי פיתוחה, שמאפשרים גם מדידה של דברים פחות שגרתיים מקלוריות וצעדים, כמו למשל קרינת UV.
הצמיד הוא תירוץ ואמצעי, והמידע שהוא נותן לנו, המשתמשים הבודדים הוא אולי כייפי ושימושי ועוזר לנו לשמור על אורח החיים בריא יותר (מיקרוסופט רוצה גם לתת לנו תובנות אישיות), אבל העיקר הוא המידע שעולה לענן, ונשמר שם. שם המידע הגדול, וגם הכסף הגדול. וכמובן, למכור חומרה במאתיים דולרים לחתיכה, זה בטח לא מזיק לשורת הרווח הרבעונית או השנתית.
כך או כך, הפיאסקו של הפספוס המוחלט של עולם המחשוב הנייד, מבחינת מיקרוסופט, לא יחזור על עצמו.
יוצאים מהכספת
ולסיום, עניין נוסף. רבים אולי לא זוכרים זאת, אבל מיקרוסופט לא מתחילה בעניין הזה של מידע בריאותי מאפס. החברה כבר מפעילה כמה שנים מיזם שנקרא Health Vault, שהרעיון שעומד מאחוריו הוא איסוף ושמירה של מידע רפואי של אדם, גם לנוחותו הוא וגם כמרכז מידע עבור מוסדות רפואיים. גם כאן, מידע נאסף ממכשירים כמו משקל, אבל גם מאחסן היסטוריה רפואית, צילומי דימות וכולי. המיזם כבר פועל כמה שנים בארצות הברית ושימש בסיס לשירות ולצמיד החדש, ואין לי ספק שבשלב כזה או אחר, מיקרוסופט תשלב אותו באופן מלא לתוך חזון המידע הבריאותי הכולל שלה.
אז שיהיה לבריאות, מיקרוסופט.
[…] הענק כמו מיקרוסופט, גוגל, ואפל (למידע נוסף קראו את טור הפרשנות שלנו). Jawbone כך נראה נוקטת בגישה פתוחה יותר ותומכת […]
[…] לציין, אגב, שהשבוע מיקרוסופט שחררה רשמית את קורטנה לאנדרואיד, כאשר הסייענית […]