מדוע יש לנו פח אשפה על שולחן העבודה?

computer icons

שפת הסימנים שמשמשת אותנו באופן יומיומי, עד שאין אנו כלל נותנים עליה את הדעת, היא ערכת הצלמיות במחשב או בסלולרי, ממשק העבודה הגרפי. אנחנו גוררים קבצים לסמל של פח כדי למחוק אותם, מסדרים אותם בתיקיות דמויות תיקיות קרטון ישנות, מקישים על צלמית של מספריים קטנות כדי לגזור משהו, ומקישים על סמל של תקליטון כדי לשמור קובץ – על אף שתקליטונים כבר מזמן אינם איתנו. איך התבססה השפה הזו, שמבוססת כולה על סימנים מוסכמים בין אדם למחשב ושאותה דוברים מיליארדי מכונות ובני אדם בעולם?

הממשק הגרפי הממוחשב הראשון בעולם, שנתן השראה וקבע את קווי היסוד לכל הממשקים מבוססי הצלמיות (אייקונים) שבאו אחריו במשך למעלה משלושים שנה, נוצר בידי חברת זירוקס, ב-1973. לזירוקס יש מרכז מחקר מאוד מפורסם בעמק הסיליקון שבקליפורניה, במקום שנקרא פאלו אלטו. מרכז המחקר נקרא PARC, פארק, שאלה ראשי תיבות באנגלית של “מרכז המחקר פאלו אלטו”, ושם נהגו גם המצאות אחרות שאנחנו משתמשים בהן גם היום, כמו העכבר.

הממשק של זירוקס עוצב בהשראה של משרד, ויוצר עבור “אלטו”, מחשב מחקר שכלל לא היה מיועד להפצה משרדית, והיו ממנו רק אלפיים יחידות בכל העולם. ב-1981, הוציאה זירוקס לשוק מחשב שנקרא “סטאר”, והתבסס על אותן הצלמיות של “אלטו”. שם הופיעו לראשונה בחיינו צלמית פח האשפה, המחשבון, התיקייה, המדפסת ואפילו גיליון הנתונים.

icons

מי שביקר בפארק, וראה את הפיתוח הזה, הוא לא אחר מאשר סטיב ג’ובס, המייסד של חברת אפל, שהעתיק בלי בושה את מערכת הסימנים הזו למחשבים שלו, וביניהם, ב-1984, מחשב המקינטוש הראשון – שהיה הצלחה מסחררת ולמעשה קיבע בתודעה העולמית את הסמלים הקטנים כסימנים מוסכמים בפועל. ג’ובס שכר את המעצבת סוזן קר לעצב את האייקונים בממשק שלו, והיא זו שאחראית גם למשל, לסמלים בתוכנות הציור שאנחנו מכירים, כמו דלי הצבע, המחק, המכחול והעיפרון.

“אני מאמינה שצלמיות טובות הן יותר תמרורים מאשר איורים, ושבאופן אידיאלי צריכים להציג רעיון בצורה נקיה, מדויקת וזכירה. אני מנסה להשיג בהירות ופשטות, גם כשהצבעים ורמת ההפרדה (במסכים) התפתחו”, אמרה פעם קר, כשהיא מסכמת את הפילוסופיה שלה – שהיא זו שמנחה אותנו בעבודה שלנו עם המחשב, יום יום. קר, שנשכרה בשלב מאוחר יותר על ידי מיקרוסופט כדי לעצב את הצלמיות ב-Windows 3.0 שהפכו כבר בשנות התשעים לצבעוניות עם כניסתם של מסכים צבעוניים, היא זו שאחראית לשפת הסימנים הזו, הברורה מאליה לכל מי שאי פעם עבד על מחשב. קר, אגב, נשכרה לאחרונה על ידי הרשת החברתית Pinterest.

פורסם במקור בגיליון “סימנים” של מגזין “עיניים

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 22 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת, לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

4 תגובותהשמיעו קולכם

השמיעו את קולכם

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

banner