ואז זה קרה. פתאום, באמצע ברצלונה, פרדי מרקורי חזר לחיים.
אמנם הוא כבר איננו איתנו 32 שנים ארוכות, אבל באותו יום, באמצע שדרות דה גרסיה הסואנות בברצלונה, כשמרחוק נשקפת כיכר קטלוניה היפהפיה, פרדי חזר לחיים. הצלילים הראשונים של I want to break free החלו, פרדי נכנס עם השורות האייקוניות הזהות לשם השיר ואני, עם שתי אוזניות סוני תחובות באוזניי, כל אחת שוקלת 6 גרם, או ליתר דיוק 5.9 גרם, הרגשתי כאילו פרדי מרקורי האגדי ניצב לידי. אם נתחיל מהסוף, זו אולי תמצית הסקירה שאתם עומדים לקרוא על הסוני WF1000-XM5, ספינת הדגל החדשה של סוני לאוזניות תחובות אפרכסת.
הקול שלו היה צלול כבדולח. הוא עלה לגבהים באוזן ימין שלי, ירד לתהומות באוזן שמאל, ואצל פרדי, כמו שאתם יודעים, 4-5 אוקטובות מפרידות בין צליל גבוה לצליל נמוך. בתווך בריאן מאי ניגן בגיטרה המוכפלת, ובעזרת Dynamic Driver X המופלא של סוני ובעזרת דרייברים מסיבים של 8.4 מ״מ האחד, לרגע אחד הרגשתי כאילו פרדי מרקורי הולך לידי ברחוב הברצלונאי העמוס. היתה בזה סמליות יפה. אם הייתי ממשיך עוד כמה קילומטרים לכיוון הים, הייתי מגיע להר היהודים, המקום בו נערכה אולימפיאדת ברצלונה 1992.
היה זה מרקורי שהקליט ב-1987 את השיר ברצלונה עם זמרת האופרה המקומית מונסארט קבאייה (שנפטרה רק לאחרונה). השיר היה להמנון האולימפיאדה הגדולה ההיא, זו שהפכה את ברצלונה לבירת בילויים עולמית. לצערנו, בזמן שהאולימפיאדה יצאה לדרך, מרקורי כבר לא היה בין החיים כחצי שנה. מי ידע שיחזור לחיים באוגוסט 2023 באוזניות של מעריץ ישראלי?
עיצוב ומבנה של ה-XM5
אבל ננסה רגע לשים את מרקורי בצד ולהתמקד: סוני פשוט עושים זאת שוב. שלוש שנים עברו מאז שסוני עדכנה את ספינת הדגל בקו האוזניות האלחוטיות לחלוטין (על אף כמה ניסיונות עם קו המשנה של LinkBuds, שסקרנו כאן) או כמו שסוני קוראת להן – WF, ולהבדיל מסדרת ה-Over Ear שמתהדרת בשם WH, כי לסוני תמיד יש את השמות שלה.
יכול היה לבוא פה משחק מילים על צמד האותיות WF, אבל נסתפק בלהגיד שזה באמת צירוף אותיות מוזר. לשם הטור הזה נקרא לאוזניות בעלות השם הבלתי אפשרי XM5, זאת כדי להבדיל אותם מאחותם הקטנה ה- WF-1000XM4. הדגם הקודם, למי שכבר שכח, זכה למחמאות מקיר לקיר, אבל לביקורת אחת חוזרת ומשמעותית: גודלן המסיבי, שאולי איפשר הפקת צליל אימתנית, אבל גם הפיל לא מעט זוגות אוזניים ואולי גם נקע כמה צווארים של אנשים, מי יודע.
נאמר מיד, סוני פתרו את הבעיה. ה-XM5 קטנות בהרבה, נוחות בצורה לא רגילה באוזניים, מגיעות עם כריות קצף זוכר ייחודי, כולל מידה SS, לאוזניים קטנות במיוחד, וכן, זה עובד. הן פשוט לא מורגשות באוזניים.
האוזניות מגיעות באריזה יפה של קרטון ממוחזר, ובעיצוב של מזוודה יוקרתית. פתיחת המזוודה ובפנים כרגיל, כבל טעינה, סידור מקסים ונעים לעין של ספוגי הזכרון להתאמת האוזניות לאוזניים ומעל הכל המארז הנחשק ובתוכו האוזניות.
סוני הקטינו את ה-XM5 בכ-25 אחוז את גודל האוזניות ואיתן גם את גודל המארז. כעת הוא מלבני, אפילו אובלי קצת, נעים מאוד למגע ובחזיתו נורה אחת פשוטה. ירוק מצביע על טעינה מלאה, כתום על טעינה חלקית ואדום על מארז כמעט ריק. קל, פשוט, באמת שאין צורך ליותר, עם כל הכבוד למסך של JBL…
לעוד תכנים מעניינים עקבו אחרינו באינסטגרם או בטיקטוק
האוזניות יושבות בפנים ומחוברות כנהוג בעזרת מגנט, אך קלות לשליפה. זה לא עניין של מה בכך, כי כבר נתקלנו במארזים יפים שקשה עד קשה מאוד לשלוף מהם את האוזניות. לא כאן למרות המבנה של האוזניות שיכול קצת להקשות על האחיזה ולמרות שהן מצופות בחומר מבריק שנראה יפה מאוד לעין, אבל נותן תחושה קצת חלקלקה.
חצי סיבוב לתוך האוזן והאוזניות יושבות נהדר. הן קלות, עשויות כאמור בגימור שחור מבריק ובחזיתן מיקרופון חיצוני, מחופה שבכת זהב יפהפיה. זה יפה, זה פשוט וזה בוודאי יפה בהרבה מהדגם הקודם שבחזיתו היה מעין כפתור מתכת מוזר שנראה כמו סרח עיצובי שנשאר בטעות במוצר הסופי (הערת העורך: מדובר בכונס אוויר של הוופר, אבל הוא אכן היה מכוער).
המיקרופון של ה-XM5 עצמו הוא אחד ממערך של ששה מיקרופונים (שלושה בכל אוזניה) שתפקידם לקלוט רעשי סביבה, לקלוט את הקולות שהמשתמש משמיע, לסנכרן ביניהם כהלכה, להשמיע את מה שצריך להשמיע ולהשמיט את הראוי להשמטה.
אפליקציה וממשק באוזניות ה-XM5
פותחים את האוזניות, מגדירים ואז מגיע שלב האפליקציה. התקנת האפליקציה של סוני חיונית מאוד, כיוון שהיא מאפשרת אינספור התאמות, קטנות כגדולות. צריך להגיד בכנות, היא לא פשוטה. לא מדובר פה באפליקציה הסופר נוחה מבית nothing, אלא במפלצת של תוכנה. מצד שני, מה שהיא נותנת, אף אפליקציה אחרת בשוק לא נותנת. עולם שלם של התאמות עד לרמת התו הבודד.
מסכים על גבי מסכים, הצעה לתוכנות צד שלישי המאפשרות סאונד 360 מעלות, הליך רישום ואינספור בקשות של האוזניות לבחון פרמטרים בגופינו. המוזר שבהם, בקשה לצלם את האוזניים, על מנת להתאים את האוזניות באופן אופטימלי לאוזניים שלנו. האם זה עובד? קשה להגיד. האוזניות עבדו מצוין גם טרם המבחן האודיו ויזואלי המוזר הזה. נסמוך על מהנדסי סוני שזה נותן את הערך המוסף. האפליקציה אם כן לא פשוטה, אבל בהחלט נותנת אפשרויות נוספות רבות של הגדרה. כולל כמה פטנטים מעניינים הייחודיים לסוני – כמו שכבר כתבנו כאן לגבי אחיותיהן הגדולות: “הכל מלבד כיור המטבח”? סוני זורקים פנימה גם את כיור המטבח אם אתם רוצים לכוונן את עוצמת המים.
התכונה שהכי תפסה אותי, אם כי היא לא חדשה כשלעצמה, היא Talk to chat. הרי כולנו נהנים להסתובב עם האוזניות, לשבת איתם בבית קפה או במטוס, אבל מתבאסים כשאנחנו צריכים לדבר עם מישהו ואז אין ברירה אלא להוריד את האוזניות ולהחזיק אותן בידיים, להרכיב אותן שוב וחוזר חלילה.
לסוני, כאמור, יש פתרון. לחיצה על כפתור באפליקציה והאוזניות מזהות את הדיבור שלנו, מפסיקות את השיר באוזניים אוטומטית ובשביל הבונוס גם פותחות את המיקרופונים החיצוניים. זה מדהים כמה טוב זה עובד. עד שקורה משהו מוזר, לפחות לי. ניסיתי לשיר עם הטלפון. אוזניות ה-XM5, יפניות ממושמעות שכמותן, חשבו שאני רוצה לדבר עם מישהו בחוץ ומיד סגרו את השיר. ניסיתי לזמזם. שוב נסגרו האוזניות. בפעם השלישית הבנתי וסגרתי את האפשרות. אלה לא אוזניות לאנשים שאוהבים לשיר ביחד עם המוזיקה…
אבל צחוק בצד, זו אופציה מעולה. לזכותה של סוני בניגוד להמון חידושים שמוצעים חדשות לבקרים בתחום הטכנלוגיה, ועובדים פעם כן פעם לא, בסוני זה ממש עובד. במאה אחוז מהמקרים. אני כן אחזור להשתמש באפשרות הזאת למשל כשאני עובד בבתי קפה, או במטוסים. אז אני אאלץ לא לשיר או לזמזם, אבל כן נאלץ פעם בכמה דקות לדבר עם דייל/ת, מלצר/ית, או אנשים שנמצאים בסביבתי.
בסוני מציעים גם אופציה נוספת, ידנית. לחיצה ארוכה על האוזנייה השמאלית והמיקרופונים החיצוניים נכנסים לפעולה, הסביבה נשמעת צלולה וברורה, ואפשר לדבר לזמן קצר. זה גם עובד נפלא ומגיע לסוני צל״ש גדול בנושא.
אחד האלמנטים הכואבים באוזניות הוא נושא ממשק המגע. כידוע, רוב האוזניות מאפשרות מגע קל על משטח חיצוני על מנת לקבל שיחה, לעצור שיר, להעביר שיר וכולי. גם סוני מציעים כמובן את האפשרות. המגע קל ונעים, המענה מידי והאוזנייה מספקת גם צליל פידבק חשוב. מה שכן, לא תמיד הצלחתי לאתר בקלות את המיקום המדויק של הלחיצה. אולי בגלל הזווית השונה בה יושבת האוזנייה באוזן בכל פעם שאני שם אותה.
האפליקציה של סוני מאפשרת לשחק קצת עם אפשרויות הלחיצה, אם כי לא בחופש שמקובל בכמה חברות אחרות. כלומר, אפשרויות הלחיצה די מובנות וצריך להתרגל אליהן. באוזניה השמאלית מחליפים בין סינון רעשים למצב אמביינט (פתוח לסביבה) ואילו באוזניה הימנית שולטים בשירים או בטלפון עצמו. זה עובד די טוב. מה שעובד עוד יותר טוב הוא הרעיון של סוני לגבי הגברת והחלשת האוזניות. נקישות חוזרות על אוזניית ימין יגביר את הקול, נקישות חוזרות על אוזניה שמאל ינמיך אותו. זה קל, זה אינטואיטיבי, ולא זכור לי פתרון כזה בשום אוזניה אחרת.
איכות צליל ושיחה של ה-XM5
כל התחכום הזה מוביל אותנו לנושא משמעותי שלפעמים נשכח: הצליל. כן גבירותיי ורבותיי, מדובר בסוף באוזניות. לא נמתח אתכם, כי הרי פתחנו בזה את הכתבה, הצליל של הסוני XM5 הוא מדהים. לא פחות. עשיר, משיי, מגיע גבוה וחד בטונים הגבוהים ויורד בבסים לתחושות של אולם אירועים – בקטע טוב.
האקולייזר שבאפליקציה תומך במצבים קבועים, מצבים שמיוחדים לאוזן שלנו, על פי ניסיון וטעיה דרך האפליקציה (כן, עוד הליך שצריך לעבור, אבל רק אם רוצים וחשוב לכם, אבל בסוף זה משתלם) וכמובן אפשרות לתכנת כמעט כל אלמנט על מנת להתאים בדיוק לאוזניים שלכם.
קישור הבלוטות׳ 5.3 מבטיח להעביר יותר נתונים, יותר מהר, כאשר קידודי ה-AAC ו-SBC הסטנדרטים עושים עבודה טובה, באופן מפתיע או לא, האוזניות תומכות בפרוטוקול LADC הנדיר של סוני, אבל לא בפרוטוקול aptX של קוואלקום, שנחשב היום למתקדם והפופולרי ביותר. אין מה לעשות, בסוני, כמו בסוני, אוהבים קצת להתחכם ולעשות דברים בדרך שלהם, לרוב זה עובד מצויין, בניכוי רעיונות כמו קלטות בטאמקס.
כך או אחרת, בהנחה שהאוזן שלכם היא לא של מארק נופלר או דניאל בירנבוים, ספק אם תרגישו בהבדלים. זאת מהסיבה הפשוטה שסוני מאפשרים צליל גדול, חד, מדויק ויציב גם כשעולים לווליום שהוא ספק חוקי, בטח לדעת רופאי אוזניים.
בואו נדבר קצת על ביטול הרעשים. דיברנו על המעבר בין מצב אמביינט לסינון רעשים, ופה הרי גאוותה של סוני. תועפות של טכנלוגיה הושקעו במעבד QN2e,לסינון רעשים שנכלל כאן, שמתלווה לשישה מקרופונים שתפקידם לקלוט את רעשי הסביבה ולהנמיך אותם למינימום האפשרי.
בדקנו את הסינון באוויר, בים וביבשה. מה לא נעשה בשבילכם. הן באוניית קרוז עמוסת חוגגים, הן ברכבת מהירה מברצלונה למדריד והן במטוס, שזהו התרחיש הקלאסי והתובעני לביטול רעשים. בכל המקרים, עצימת עיניים הספיקה בשביל לשכוח איפה אנחנו. האוזניות התמודדו עם רעשים של אנשים, רעש מנועי המטוס ואפילו רעש צפירת האונייה שעוזבת את הנמל בדרכה הימה. כמו רוב הדברים שסוני מבטיחים, זה פשוט עובד. לחיצה על מצב סינון הרעשים והמאזין עובר לעולם שכולו צלילים ואפס רעש חיצוני. הלחץ באוזניים אמנם מתגבר בזמן סינון הרעשים, שזו מחלה של כל אוזניות מבטלות הרעשים מהדורות האחרונים, אבל הוא סביר מאוד וניתן להתרגל אליו במהרה.
סוני כזכור מציעים, באמצעות האפליקציה אלא מה, גם סינון רעשים שמבוסס על מיקום ועל תנועה. כלומר, האוזניות יבינו, בעזרת למידה, היכן אנחנו נמצאים, מה אנחנו עושים, אם אנחנו יושבים, הולכים או רצים ובהתאם ישנו את מצב סינון הרעשים. כמו כן, ניתן להגדיר לאוזניות מצבי סינון שונים בעזרת מיקום, כדי שעם כניסתכם למקום מסוים, ישתנה המצב אוטומטית. אנחנו חייבים להגיד שזה מרשים, אולי אפילו קצת מרשים מדי. מעבר מצב דורש בסך הכל לחיצה קלה על אוזניה שמאל. לא מדובר פה בפיצוח האטום ולא בטוח ששווה כל המאמץ התכנוני על מנת לבצע פעולה שהיא כל כך פשוטה.
תוסיפו לכל זה איכות שיחה מעולה, כשהמאזינים בצד השני נהנו משיחה חלקה גם כשהיא נערכה בתוך המון שר, רוקד או משוחח, וצריך להודות שהאוזניות של סוני הן החבילה המלאה.
השורה התחתונה
אז מה? אין חסרונות? יש. אבל קטנים. כאמור, אפליקציה קצת מסובכת, זמן פעולה שלטעמנו צריך היה להיות קצת גדול יותר מ-24 שעות בסך הכל, אבל יש כמובן תמיכה בטעינה אלחוטית ודרך שקע USB-C. גם עם ביטול רעשים ברמה של סוני, ואולי העובדה שסוני בחרו לצייד את האוזניות בהגנה ממים עד רמת IPX4 שזה סביר מאוד, אבל קצת מגביל.
הקייס עצמו לא מוגן נגד מים וכך צריך לשים לב טוב טוב לשימוש במים. בעוד טלפוני הדגל של היום נכנסים בלי בעיה לבריכה או לג׳קוזי ומאפשרים שימוש רציף מבלי פחד, האוזניות האלה עדיין נמצאות בסכנה וחבל. נקודה לשיפור בדגם הבא.
והשורה התחתונה? אנחנו מוצפים היום בחברות טכנולוגיה: אמריקאיות קלאסיות, סקנדינביות עם ייחוס מלכותי, בריטיות, גרמניות וכמובן דרום קוראניות וגם סיניות למכביר. כמעט שכחנו שעד לפני כמה שנים כל דבר טכנלוגי חדש וטוב היה יוצא קודם כל מיפן. וכן, היפנים לא שכחו לעשות טכנלוגיה, גם אם הם קצת מפסידים בקרב המחירים לשכנות מדרום קוריאה וסין.
אוזניות ה-סוני XM5 החדשות הן דוגמא מצויינת לכך שכשביפן הולכים בגדול, הם עושים את זה הכי טוב בעולם. האוזניות מרשימות מרמת האריזה, דרך העיצוב של האוזניות עצמן, החומרה שבפנים והתוכנה. הכל עובד חלק, הכל יעיל ואיכותי. זה נוגע בעוד נקודה, תג המחיר. נכון, מדובר בתג מחיר גבוה ואין דבר מרגיז יותר מלשלם הרבה ולקבל מעט. סוני לא שם. משלמים הרבה, זה נכון, אבל מקבלים איכות כמעט חסרת תחרות. יש משהו קלאסי ועל זמני לשלם הרבה למוצר טוב ולקבל תמורה לכל שקל, עם איכות בניה ותמיכה ועדכונים שיחזיקו שנים.
1290 שקלים חדשים עולות האוזניות של סוני, במה שמעמיד אותן בליגת העל של האוזניות. גבוה למעלה, יחד עם דגמים של בנג אנד אולופסן, בוז ואחרים, קצת יותר מדגם העל של סנהייזר. למען הסדר הטוב, נגיד שיש גם אוזניות יקרות בהרבה, וכפי שתיכף תראו, לא בטוח שבצדק. כי סוני שחררו הפעם את כל התותחים הכבדים, וכמו שכל ילד פלייסטיישן יודע, כשסוני רוצים שמשהו יפעל פיקס, הוא פשוט פועל פיקס. בלי תירוצים.
ה-XM5 של סוני קופצות ישר לראש הטבלה, מובילות את הליגה הצפופה הזאת ומסמנות את הדרך בכמה חידושים לבאות אחריהן. אם אתם בעניין של אוזניות TWS ויש לכם 1290 שקלים להוציא, שימו את הכסף שלכם על סוני ולא תצטערו. באחריות (של שנה, מבית ישפאר).
נהניתם מהקריאה? שמחים לשמוע.
בכתבה שזה עתה קראתם הושקעו שעות רבות של איסוף מידע, תחקיר, כתיבה, עריכה, גרפיקה, עיצוב, צילום ועריכת וידאו. “החיבור” מופק על ידי שורה של עיתונאים מקצועיים, שבשבילם עיתונות היא שליחות – אבל היא גם פרנסה ואנחנו רוצים לעבוד עבורכם, הקוראים.
התרומה שלכם (בעלות של כוס קפה) מבטיחה את קיומו של “החיבור” כמגזין עצמאי, אובייקטיבי, חופשי מתלות במפרסמים, ותאפשר לנו להביא לכם עוד סיפורים ומידע מעניין ומועיל, כל יום.
Sony WF-1000XM5
מחיר מומלץ לצרכן: 1290 שקלים
הבעייה היא שהסוללה אחרי שנה וחצי מתרוקנת במהירות של כמה דקות. לא קונים אוזניות לשנה במחיר כזה