שבוע עם…סורק ארכיון מקצועי

המדור “שבוע עם…”,בוחן בצורה קצת יותר פילוסופית ויישומית טכנולוגיות שאמורות לשנות את החיים שלנו, או לפחות להפוך אותם לנוחים ופשוטים יותר. זו לא סקירה מהסוג הרגיל, אלא כזו שבוחנת האם בשורה של טכנולוגיה כזו או אחרת באמת מתקיימת?

לרובנו נדמה שסורקים הם משהו שעבר מהעולם. הסמארטפונים תפסו את מקומם כאמצעי מהיר לסריקת מסמכים, ובבתים הם נבלעו לתוך מכשירים רב תכליתיים מסוג מדפסת-סורק-פקס-מכונת קפה. אבל בעולם הדפוס והגרפיקה סורקים הם דבר חי ובועט, ומשמשים לצורכי ארכיון, עיבוד גרפי לדפוס ברמה גבוהה וכיוצא בזה. אז החלטתי לטבול אצבעות בעולם של הסורקים בהפרדה גבוהה.

אפסון השאילו לי לכמה שבועות את ה-Expression 13000 XL סורק ארכיון עם משטח בגודל של A3 (דף עיתון בודד) והפרדה שמגיעה עד ל-2,400 נקודות לאינץ’ (פי שניים או פי ארבעה מסורק רגיל). מדובר בסורק מקצועי  לצורכי ארכיבאות, המשמש ברגיל ארכיוני תמונות ומערכות עיתונים לסריקות כמו גופים מקצועיים אחרים ובתי דפוס.

להציל את המורשת

ואם כבר הזכרנו ארכיון, החלטתי לבדוק אותו עם ערימה של תמונות ישנות שחולצו מבית סבתי ז”ל, הכוללות תמונות משפחה ישנות מתחילת המאה הקודמת – פשוטו כמשמעו. רובן בשחור לבן, בהדפסה ישנה, חלקן אכולות ופגומות. משימה ראויה לסורק מקצועי: להציל את המורשת.

לפני שנצלול אבל למבצע ההצלה ההירואי של התמונות, מילה על המראה החיצוני – בחיים לא תנחשו שמדובר בסורק מקצועי, מלבד הגודל החריג שלו. העיצוב הוא לבן ונקי, שתי נורות חיווי ירוקות בחזית וכפתור סריקה, לצד כפתור הפעלה וכיבוי. זהו. בצד האחורי יש חיבור מסורתי משהו של USB-B, שהוא נפוץ בעולם המדפסות והסורקים אבל לא מחוצה לו. הקצה השני של הכבל מתחבר עם USB-A, די אולד סקול. ואה, יש על המכסה החיצוני מגש רחב לאחסון המסמכים הנסרקים, שהוא תוספת חביבה ונוחה.

Epson Expression 13000 XL

אפסון מספקים עם הסורק המפלצתי גם תוכנה מפלצתית לעיבוד תמונה בשם SilverFast. זוהי תוכנה לעיבוד גרפי מקצועי, עם מיליון כפתורים ואפשרויות, ודורשת עקומת למידה רצינית – קצת כמו תא הטייס של בואינג 747. החלטתי לוותר על לימודי טיסה ולעשות דווקא שימוש בכלים הפשוטים והידידותיים של אפסון (Scan 2), בהכירי אותם ממוצרים אחרים של החברה, והם אכן לא אכזבו.

החלק המגניב בסורק החכם הזה ומה שמבדל אותו מסורק ביתי, זה שבניגוד לסורקים ביתיים פשוטים, הוא סוג של עושה את כל העבודה בשבילכם: כיון שמדובר בשטח של A3 אפשר להניח במכה כמה וכמה תמונות על משטח הסריקה (אין פה מזין דפים מובנה, אבל יש מתאם שקופיות ופילם אופציונלי לרכישה) והוא מזהה אותן אוטומטית. לא צריך לסמן ידנית את אזור הסריקה, הוא כבר יודע מה לסרוק והיכן יש חלל ריק על המשטח. עוד נכנס פה לפעולה חיישן הסריקה בהפרדה גבוהה והוא אוטומטית יודע לנקות פגמים קלים בתמונות, שריטות, אבק וכדומה.

זיהוי התמונות, במיוחד אם דוחסים תמונות על המשטח לפעמים כולל פספוסים, אבל אם מרווחים אותן כמו שצריך – זה עובד מצוין. רק כדי לסבר את האוזן, אני סרקתי אוסף של 186 תמונות תוך קצת פחות מארבע שעות. זה קצב של דקה בערך לתמונה, הרבה יותר מהיר ממה שהיה מאפשר סורק ביתי רגיל עם משטח סריקה שהוא חצי מהסורק המקצועי.

הפרדה גבוהה

עוד משהו מדהים הוא היכולת של ה-Expression 13000 XL להתגבר על פגמים בתמונות. חלק מהתמונות שהכנסתי אליו למשל, היו מחוררות מנגיסות של עש (כן, פעם היו מפתחים תמונות על נייר טעים שעשים אוהבים…), או צרובות. כמובן, הוא לא יכל להשלים חלקים חסרים (בשביל זה יש עיבוד AI), אבל הוא כן ניקה והעלים בקלילות פגמים פיזיים בתמונה, לעיתים משמעותיים. אין ספק שאם יש לכם ארכיוני תמונות, או אלבומים מרובים לדיגיטציה, אתם צריכים כלי כמו הסורק הזה, שגם סורק בנאמנות צבע גבוהה למקור.

Epson Expression 13000 XL

ומה לגבי סריקה בהפרדה גבוהה? ובכן, אליה וקוץ בה. היכולת באמצעות הכלים המובנים לסרוק משהו ברזולוציה המקסימלית, קיימת – אבל בשטח מוגבל. בשעה שבהפרדה נמוכה יותר יכולנו להשתמש בכל שטח משטח הסריקה, סריקה ברזולוציה מפלצתית הייתה מוגבלת למשל לגודל של תמונת פילם סטנדרטית אחת (9 ס”מ על 13 ס”מ לערך), אבל היא אכן נסרקה באיכות סופר גבוהה, עד שבהגדלה ממש יכולתי לראות מרקם הנייר של התמונה. החיסרון השני הוא כמובן, נפח. תמונה שתסרקו ב-2,400 נקודות לאינץ’ תשקול גיגות, כמו ב-גיגהבייטים, כלומר חתיכה לא קטנה מהכונן הפנימי שלכם יהא זה כונן קשיח או SSD… אז סריקה כזו היא פרקטית רק במקרים שבהם נדרשת עבודה מאסיבית ואינטנסיבית על הקובץ, אם במקרה שמדובר בתמונה או מסמך שניזוקו קשות ויש צורך בעבודת שחזור דיגיטלי מקיפה או שאתם מתכננים עיבודי דפוס מורכבים על החומר הנסרק ואחרי זה עוד הדפסה בפורמט רחב.

גם ללא התוכנה המקצועית המסופקת כחלק מהמוצר (תיכף תבינו למה אפסון כל כך נדיבים עם זה), אלא רק עם הכלים המובנים של אפסון, התוצאות של ה-Expression 13000 XL מרשימות מאוד, עם איכות סריקה חדה כתער בזכות חיישן הסריקה המתקדם.

על כלים משלמים

אבל על כלים מקצועיים משלמים. כמה שהעבודה עם כלי עבודה מקצועי כמו סורק ארכיבאות הייתה משעשעת, המחיר בכלל לא מצחיק. מדובר בסורק שעולה כמו רכב משומש. המחיר שלו בדולרים הוא כ-3,700 דולר ובשקלים, המחיר שלו מתחיל בסביבות 17 אלף לפי זאפ. כן, הוא עולה כמו פיקנטו יד שלישית או מחשב נייד מטורף.

אז נכון, רובנו לא יוציא מהכיס 17 אלף שקלים בשביל סורק. אבל אם יש לכם כמות אדירה של תמונות לסרוק, אתם צלמים שעובדים עם פילם או תמונות, עוסקים בדפוס או בעיבוד גרפי לעיתונים – ונדרשים לאמצעי סריקה או ארכיבאות של עיתונים, תמונות, מסמכים ישנים וחדשים, או מגזינים אם כתחביב מתמשך או לפרנסה, סורק ארכיון כמו ה-Expression 13000 XL הוא משנה חיים, והוצאה נחוצה ליעילות בעבודה.

לעוד תכנים מעניינים עקבו אחרינו באינסטגרם או בטיקטוק


Discover more from החיבור

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות לאתר המחבר

ניב ליליאן

העורך האחראי של "החיבור".

ניב ליליאן הוא עיתונאי חוקר בעל ניסיון של 22 שנה בכתיבה על טכנולוגיה, אינטרנט והשפעותיהם על פוליטיקה וחברה. כעורך ערוץ המחשבים של ynet בשעתו, הוא הוביל קמפיין עיתונאי נרחב ועיקש שהביא את סכנות המאגר הביומטרי לידיעת הציבור, ופרסם תחקירים על עוולות צרכניות כמו התערבות ספקיות האינטרנט הישראליות בתעבורת רשת, לצד פרשנויות מורות נבוכים וקלות לעיכול.
פרט טריוויה: הוא העיתונאי הישראלי הראשון שראיין את מנכ"ל גוגל.

השמיעו את קולכם

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

banner