כמעט כל בעל מכונת קפה שקם בבוקר מכיר את הטקס: עדיין חצי ישנוני, לגשת למכונה, לוודא שיש מים טריים ולהדליק את המכונה כדי שהמים והמכונה הקרה מהלילה יספיקו להתחמם בזמן שמצחצחים שיניים, במיוחד חובבי ההפוך שזקוקים לקיטור כדי להקציף את החלב. דגם ה- Diva Evolution החדש של חברת בוגאטי, הופך את הטקס הזה למיותר, כמו גם את הצורך להמתין לחימום נוסף של קיטור, אם רוצים להכין כמה כוסות קפה ברצף.
מלבד העובדה שהדגם החדש מסוגל לטפל גם בפודים וגם קפה טחון במקביל, הוא נהנה מקיומה של טכנולוגיית ThermoBlock, בלוק תרמי בעברית, ששומרת את המים רותחים בטמפרטורה של 98 מעלות. לטכנולוגיה הזו יש כמה יתרונות: ראשית, כיון שהמים נשמרים במטפרטורה של סף רתיחה, הזמן שלוקח ל- Diva Evolution להפוך אותם לקיטור, כלומר אדים, קצר בהרבה. שנית, בשל העובדה שהמים נשמרים למעשה כמעט במצב גזי, חלקי המכונה סובלים פחות מבעיית אבנית, לטענת החברה. ה-ThermoBlock, אגב, מחמם את המים עד לטמפרטורה של 165 מעלות, כדי לייצר את הקיטור הדרוש לקפוצ’ינו הגון.
איך זה עובד?
הצקנו קצת לאנשי יחסי הציבור של בוגאטי לגבי אופן הפעולה של המכונה, ולכבודנו פתחו באיטליה שתי מכונות, אחת מהדגם הישן, ואחת מהדגם החדש, עם תמונות וכיתובים הממחישים את ההבדל.
בתמונה של המכונה הישנה, תראו רק את דוד המים המסורתי, ואילו במכונה החדשה, נוסף ה-ThermoBlock. חלק מרכזי בו הוא שסתום סלילי, שמאיץ את התחממות המים לכדי קיטור, על ידי כך שהוא מעביר את המים ב”תעלה” ספירלית שאל דפנותיה צמוד מבחוץ גוף חימום.
ראוי לציין כי הטכנולוגיה הזו, ששומרת את המים זמינים תמיד בטמפרטורת רתיחה, איננה ייחודית לבוגאטי – ראו גם את הסרטון מטה, שמסביר את ההבדל בין דוד חימום פשוט עם גוף חימום מרכזי, לבין בלוק תרמי (דלגו ל-3:45 כדי לשמוע על הבלוק התרמי מהדור החדש, שכנראה דומה לזה של בוגאטי).
הדבר היחיד שמעיב על היופי והשכלול של הדיווה החדשה, הוא המחיר. מחירה של המכונה הזו עומד על 4,990 שקלים – לא מחיר שווה לכל נפש.
מקריאת הרשומה, נוצרה אצלי ההרגשה שאנשי יחסי הציבור של חברת המכוניות הצליחו לבלבל קצת את הכתב, שטעה ובגדול בכמה נקודות בסיסיות מאוד בנוגע למכונות אספרסו. למען הסדר הטוב ומניעת הפצת דיס-אינפורמציה, הנה כמה דברים שחשוב לדעת:
תרמובלוק אינה טכנולוגיה חדשה או חדשנית במכונות קפה. בניגוד לכתוב ברשומה, היא אינה “לקוחה משוק מכונות הקפה המקצועיות”. מדובר בטכנולוגיה פשוטה ונחותה יחסית, שמשומשת בעיקר במכונות אוטומטיות. יש לה יתרונות מהותיים בגודל ובמהירות חימום המים לקיטור, אבל כאן בערך מסתכמים יתרונותיה. טמפרטורת הקיטור אינה יציבה וגם הקיטור המתקבל אינו אחיד בגלל שהוא מוזרם בפולסים קצרים. המכונות המקצועיות הן בעלות דוד כפול, ואבוי לבריסטה המסכן שיקבל מכונת תרמובלוק ל”שימוש מקצועי”. איכות הקפה שהוא יוכל להפיק ממנה תהיה נחותה משמעותית מכל שיטה אחרת, אפילו ממה שניתן להפיק במכונות דוד-יחיד פשוטות.
נקודה נוספת שחשוב לדעת: ברשומה כתוב “חלקי המכונה סובלים פחות מבעיית אבנית”. אבוי לבעל מכונת תרמובלוק שיקח את המשפט הזה ברצינות. אני נותן למכונה שלו מקסימום שנה לחיות בנדיבות. מכונות תרמובלוק עובדות על הזרמת מים בצינורות או תעלות קטנים מאוד בסמוך לגוף החימום – והצינורות האלה נסתמים הרבה יותר מהר באבנית מאשר במכונות אחרות! אם קניתם מכונה כזו והגעתם למאמר הזה – אל תסיקו מכך שאפשר לחפף בטיפולי האבנית. להיפך! בצעו טיפולים כל שלושה חודשים-חצי שנה, בהתאם לאופי השימוש – אחרת תצטרכו להכניס את המכונה למעבדה מהר מאוד. ראו הוזהרתם!!!
חברות מכוניות אינן חברות שמתמחות בהנדסת מכונות קפה. בדרך כלל הדגמים שמעצבים חברות כמו בוגאטי הן מכונות חובבניות מאוד, שמתהדרות בעיצוב אופנתי ותו לא. אני מברך על הרצון להרחיב את ידיעת הקהל בכל הנוגע לאומנות הכנת האספרסו. אבל אם רוצים לעשות זאת צריך לעשות זאת באחריות ובמקצועיות, ולא בהסתמך על מכונות קונספט של חברות שזו בכלל לא המומחיות שלהן. מקווה שבעתיד תפרסמו כתבות אמינות יותר.
למרות זאת, אני מאחל לכם בהצלחה בתפעול האתר ומקווה שתצליחו לממש את החזון שלכם לגביו.
אברהמי היקר,
תודה על הערותיך, החכמתי. אני מודה ומתוודה שזו הידיעה הראשונה שאני כותב בנושא, על אף שהשתדלתי מאוד ללמוד את הנושא ממקורות נוספים וחלילה לא להסתמך על יחסי הציבור בלבד. תיקנתי את הידיעה בהתאם להערותייך – ברם, וכאן אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם: בשום מקום בידיעה לא טענתי שתרמובלוק כשלעצמה היא טכנולוגיה חדשה.
תודה על האיחולים, ונשמח שתמשך להימנות על קוראינו!