אילון מאסק, האיש ששמו הפך למילה נרדפת לחדשנות וחזון, הטיל ביום ה’ האחרון פצצה: הוא צייץ על “הסכמה עקרונית” שקיבל להקמה של מנהרת הייפרלופ בין ניו יורק לוושינגטון, כך שנסיעה מכרך לכרך תיקח רק 29 דקות, במקום שלוש שעות וחצי. התכנון הוא ממרכז עיר אחת למרכז העיר השניה, אבל עם לא מעט תחנות עליה וירידה בדרך, עם תחנות בפילדלפיה ובבולטימור, כך שההייפרלופ יכולה להחליף בחלקה גם רכבת תחתית או מערכות היסעי המונים עירוניות דומות.
Just received verbal govt approval for The Boring Company to build an underground NY-Phil-Balt-DC Hyperloop. NY-DC in 29 mins.
— Elon Musk (@elonmusk) 20 ביולי 2017
עד ששורות אלה נכתבו, הספיק מאסק להרחיב ולהסביר את דבריו – כי האישור העקרוני בעל פה שקיבל, הגיע מ-“רמה פדרלית” (ביזנס אינסיידר טוענים שישירות מהבית הלבן), וכי הדבר פותח דלת לדיונים בכל הרמות, לפני קבלת אישור רשמי בכתב. ועדיין, מדובר בחדשות מסעירות, על הסכמה להקמה עקרונית של מערכת היסעי המונים מסחרית אזורית, המבוססת על טכנולוגיית הייפרלופ, זאת לצד ניסויים שעורכות חברות אחרות, שמתכננות תחילת פעולה של מערכות היסעים מסחריות בעוד כשלוש שנים. מאסק בהמשך הרחיב ואמר שייבחנו בהמשך גם מערכות הייפרלופ שייקשרו בין לוס אנג’לס וסן פרנסיסקו ומערכת נוספת בטקסס.
For sure. First set of tunnels are to alleviate greater LA urban congestion. Will start NY-DC in parallel. Then prob LA-SF and a TX loop.
— Elon Musk (@elonmusk) 20 ביולי 2017
חלק מעניין נוסף, הוא שמי שתבנה את המערכת היא ככל הנראה The Boring Company. הבורינג קמפני, שהחלה בכלל בתור בדיחה של מאסק, היא משחק מילים באנגלית על “חברת החפירות” ו-“החברה המשעממת” – בניגוד לשאר החברות של מאסק שיותר מסעירות את הדמיון. החברה המשעממת, עד כה הייתה עסוקה בחפירת מנהרות מתחת ללוס אנג’לס, כפיתרון נוסף לפקקים האדירים שמהם סובלת עיר המלאכים. אבל ההכרזה הזו הופכת את “הבורינג קמפני” לחברה לא משעממת בכלל.
מה זה הייפרלופ?
הייפרלופ הוא פתרון היסע המוני תיאורטי שהומצא עוד במאה ה-19. הייפרלופ דומה למערכות הדואר הפנאומטי שהיו נפוצות בשנות ה-60 וה-70, שהסיעו בתוכן דברי דואר בתוך קפסולות בצינורות וואקום. העיקרון זהה, רק בקנה מידה יותר גדול: כיום אפשר לבנות צינורות שמרבית האוויר מרוקן מהם כדי לבטל התנגדות, וכך יכולה קפסולה שבתוכה יושבים נוסעים, “לטוס” באמצעות הינע חשמלי במהירויות עצומות – כאמור, עד 1200 קילומטר לשעה. אמצעי היסע המונים שכזה מתחרה ישירות ולמעשה ייתר רכבות או מטוסים בקווים יבשתיים (תיאורטית, אין בעיה לבנות גם הייפרלופ טראנס אטלנטית, רק שזה יהיה פרויקט עצום ומורכב). הרעיון לאחרונה זכה לתחייה ולהייפ מחודש בזכות אילון מאסק שהחזיר אותו לתודעה הציבורית.