האם בקרוב נראה “אפודי מגן” למטוסים? חוקרים באוניברסיטת שפילד שבאנגליה, עובדים על מעטפת הגנה גמישה לתאי המטען של מטוסים שתאפשר לגוף המטוס להישאר שלם גם לאחר פיצוץ של מטען חבלה בתוכו. גרסה נוספת של ההמצאה מיועדת לתא הנוסעים.
המעטפת, שנקראת Fly-Bag וניתנת להתקנה והסרה מהירות, בנויה מחומרים מתקדמים שבנוסף להיותם חזקים וחסיני חום, גם נהנים מדרגת גמישות גבוהה. זה מאפשר לה להימתח כדי להכיל את ההדף במקרים שבהם הציפויים הקשיחים יותר שכבר קיימים בשוק היו מעבירים את אנרגיית הפיצוץ אל שלדת המטוס. יתרון נוסף של מעטפת ההגנה על פני פתרונות קודמים שניסו להתמודד עם הבעיה, הוא משקל נמוך יותר שיהפוך אותה ליעילה יותר כלכלית עבור חברות התעופה.
אחד מהחומרים מהם מורכב ה-Fly-Bag הוא הסיב הסינתטי ארמיד, הנמצא בשימוש הולך וגדל מאז שנות השבעים, ואשר אחד הסוגים הידועים שלו, הקוולאר (Kevlar), משמש בין השאר ליצירת קסדות ואפודות מגן. כדי לבצע את תפקידה צריכה המעטפת לעמוד בהדף אוויר מרסק הנע במהירויות של אלפי קמ”ש, בטמפרטורה של 3000 מעלות צלזיוס, ובפיסות מטען קשות שפוגעות בה בעוצמה של כדור רובה.
יעילותו של האמצעי החדש נבחנה בשבוע שעבר בשדה תעופה הממוקם כ-150 קילומטרים צפונית-מערבית ללונדון. חומרי נפץ פוצצו בתוך תאי המטען של מטוסי בואינג 747 ואיירבס 321, ראשית עם מעטפת ההגנה ולאחר מכן בלעדיה. לא נמסרה עוצמת הפיצוצים, אבל על פי דוקטור אנדי טיאס, מומחה להנדסת חומרים המוביל את המחקר באוניברסיטה, “התוצאות היו מבטיחות ביותר”. עיתונאים שנכחו במבחן העידו ששלדת המטוסים לא נפגעה כאשר הפיצוץ התרחש בתוך ה-Fly-Bag.
צוות המחקר בראשותו של טיאס ימשיך לעבוד על ההמצאה בשיתוף פעולה עם חברות מגרמניה, שוודיה וארצות אירופאיות אחרות, וגם אם חברות תעופה ישראליות מדגישות, אולי בצדק, את המרכיב האנושי של מניעת טרור על פני המרכיב הטכנולוגי, יכול להיות שה-Fly-Bag או צאצא שלו יהפוך בעתיד לציוד קבוע בטיסות כחלק מהוראות הבטיחות הבינלאומיות.