האם מנועים הצורכים מימן (מבוססי תאי דלק) ימצאו את דרכם למכוניות על הכביש? לדברי כמה מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, התשובה חיובית. כמה וכמה מהן הציגו השבוע כלי רכב מבוססי הנעה של תאי דלק, שהם לא רק ירוקים יותר, אלא גם ניתנים לתדלוק במהירות וחומר הבעירה שלהם זול יותר.
טיוטה אשר הציגה לראשונה בתערוכת הרכב בטוקיו ב-2013 את הטיוטה FCV חשפה השבוע כי הרכב, אשר מעתה ייקרא Mirai (“עתיד” ביפנית) הוא לדעתה תחילת העידן של רכבי המימן.
לדברי החברה מחירו של ה-Mirai יעמוד $57,500, ויחל להימכר ב-2015 כאשר היעד הוא להגיע לרף מחיר של $45,000.
חברת הונדה, היפנית, גם היא חשפה רכב קונספט המונע באמצעות מימן, לדברי החברה צפוי לצאת ביפן בחודש מרץ 2016 ולאחר מכאן באירופה ובארה”ב.
גם אאודי לא נשארה חייבת והכריזה גם היא על ה- A7 h-tron
על אף שטכנולוגיית תא הדלק החלה את דרכה בשנות השלושים של המאה ה-19, הקפיצה המשמעותית החלה לקראת אמצע המאה ה-20. הרעיון להשתמש בתאי דלק בכלי רכב כלל אינו חדש בשנת 1966 ג’נרל מוטורס הייתה הראשונה שייצרה רכב מסוג זה, ה- Electrovan, אך זה נגנז בעקבות עלויות ייצור גבוהות מאוד.
למעשה נושא העלות הוא אחד הנושאים הבעייתים של הטכנולוגיה. יושב ראש ג’נרל מוטורס ב-2011 צפה כי רק לקראת 2020 הטכנולוגיה תהפוך זולה דיה, אך ישנן גם ביקורות רבות על הטכנולוגיה, במגוון תחומים.
תחום התשתיות גם הוא מהווה מכשול לכלי רכב מבוססי תאי דלק, גורג’ בוש ב-2003 החל את יוזמת ה- Hydrogen Fuel Initiative ולאחרונה, ממשל אובמה משקיע גם הוא בניסיון לקדם את התחום.
כאמור, המחסור בתחנות תדלוק במימן, “תורם” גם הוא לדחייה בהשקת הרכבים ולמצב של “הביצה והתרנגולת”, אך גם בתחום הזה חלה התקדמות, בעיקר בארץ השמש העולה, כאשר רשות האנרגיה ביפן הכריזה כי המימן צפוי להיות מקור האנרגיה החשוב לעתידה של המדינה. רשות האנרגיה היפנית התחייבה להקים 100 תחנות בשנה הקרובה, ומתכננת דחיפה גדולה ומשמעותית לקראת אולימפיאדת 2020 שתערך בטוקיו.
אז האם נראה בקרוב רכב שלא מזהם את הסביבה, מתודלק במהירות ופולט רק טיפות מים? נראה שהיפנים כבר די בטוחים בתשובה.