הרכב האוטונומי בנתיב האצה

מכונית אוטונומית מכונית ללא נהג

במרץ 2004 החליטו ב-DARPA (ראשי תיבות של Defense Advanced Research Projects Agency) להציב אתגר, הרכב הראשון שיעבור את המסלול באורך של 228 ק”מ יזכה בפרס של מיליון דולר, אך על הרכב לעבור את המסלול ללא נהג. בתחרות הראשונה הצליח רכב לשבור שיא ו”לגמוע” 12 ק”מ, עשור לאחר מכן, הרכבים האוטונומיים של גוגל כבר עברו מרחק של כמיליון ק”מ ללא שום תקרית.

ואכן, כיום תעשיית הרכב מתכוננת לעתיד הקרוב בו אנחנו הנהגים נשאר חסרי מעש מאחורי ההגה. כל יצרניות הרכב ללא יוצא מן הכלל נמצאות בשלב כזה או אחר בפיתוח רכב אוטונומי, אך השאלה מתי יעלה הרכב האוטונומי על הכביש עדיין לוט בערפל. הדבר לא נובע מחוסר יכולת טכנולוגית, אלא מבעיות רגולוציה, שאלות אתיות ומשפטיות ועוד.

“ישנן עדיין כמה שאלות פתוחות. במידה, על אף שלא סביר, והרכב האוטונומי יתנגש, את מי נאשים? במידה ותאונה היא בלתי נמנעת באיזה רכב להיכנס? ברכב קטן או משאית גדולה?” שאל דיטר זטשה יו”ר דיימלר בכנס CES 2015 בה חשפה החברה את ה-F 015, רכב הקונספט החדש של החברה.

google driverless car

אולם בינתיים כלי הרכב הרגילים, אלו הנהוגים בידי אדם, הופכים אט-אט לעצמאיים יותר ובטוחים יותר וזאת אודות לטכנולוגיה אשר פותחה עבור מכוניות עצמאיות. חברת Mobileye הישראלית, המפתחת מערכות התראה בפני תאונות וטכנולוגיות אוטונומיות, היא אחת מהן. מערכות אלה משולבות כבר היום ברכבים הנמצאים על הכביש, אך לא רק רכבי יוקרה נהנים מהטכנולוגייה המתקדמת, כך למשל סיאט Mii מצויידת במערכת המונעת התנגשויות (עד למהירות של 30 קמ”ש).

עצמאיים למחצה

בתערוכת הרכב שנערכה בשבוע שעבר בניו-יורק הוכרזו כלי רכב שלא רק בטוחים יותר אלא גם עצמאיים למחצה. כך למשל אחת הגירסאות של הוולוו XC90, תאפשר להתחקות אחרי מכונית אחרת במהירות של עד כ-50 קמ”ש – מעיין מצב “טייס אוטומאטי”. דגם האאודי Q7 יוכל לנסוע עצמאית עד מהירות של כ-60 קמ”ש, אולם הנהג ידרש להניח את ידיו על ההגה כל 10 שניות.

כך שבין אם יקח עוד עשור עד שכלי הרכב האוטונומיים יעלו על הכביש, בשטח ההשפעה שלהם כבר ניכרת. הנהיגה הופכת אט אט בטוחה יותר, והרגע בו נוכל רק לשבת וליהנות מהדרך מבלי לאחוז בהגה, נמצא ממש מעבר לפינה.


Discover more from החיבור

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

אולי יעניין אתכם גם...

על אודות המחבר לצפיה בכל הכתבות

הראל שטנשטיין

בעברו כתב הסלולר של מעריב, נענע10 וחורים ברשת ושימש ככתב פרילנסר של אתר EETimes האמריקאי. כיום מייעץ שטנשטיין לחברות הזנק ומפתחים בנושאי אסטרטגיה, שיווק ופיתוח אפליקציות לטלפונים חכמים ומחשבי לוח.

3 תגובותהשמיעו קולכם

השמיעו את קולכם

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

banner